The Implications of Facebook Marketing for Organizations

Ramsaran-Fowdar, Rooma Roshnee, and Sooraj Fowdar. “The Implications of Facebook Marketing for Organizations.” Contemporary Management Research 9.1 (2013).

1. Milyen kérdésre keresi a választ a cikk, mi a fő kutatási kérdés, milyen hipotézisekkel él? Igazolja vagy sem a kutatás ezeket?

A cikk arra keresi a választ, hogy a szervezetek hogyan építhetik be marketing stratégiájukba a facebook használatát, milyen lehetőségeket nyújt nekik a közösségi oldal és annak népszerűségének növekedése.

A cikk által említett facebook eszközök közé tartoznak a facebook profilok, facebook csoport, rajongói oldalak, események, hirdetések és szavazások (demográfiai ismérvek alapján szegmentálható) és az egyéni felhasználókat célzó üzenetek.

A facebook marketingből származó előnyöket a következőkben látja: költséghatékony, szegmentálható, nagy tömegek érhetők el, fogyasztói magatartás feltérképezéséhez hozzájárul, azonnali visszajelzést ad, szájreklámot generál, vásárlók befolyásolását lehetővé teszi.

Ezen belül kitér arra a kérdésre, hogy milyen kapcsolat mutatható ki a közösségi hálókon alkalmazott marketingtevékenység és az eladott termékek, szolgáltatások mennyisége között.

Egy kutatásban a válaszadó vállalatok 65%-a nem tapasztalt profitnövekedést a közösségi média használatából eredően, míg 36% állítása szerint nem volt elég adatuk a befektetés megtérülésének elemzéséhez.

2. Cikkben megtalálható fontosabb definíciók, hivatkozással (saját, v szerző+évszám)

3. Felállít-e elméleti modellt vagy keretet a szerző? Másold be az ehhez kapcsolódó esetleges ábrát + rövid magyarázatot!

A kutatás elméleti hátterét képzi, hogy a közösségi oldalak, a social networking szerepe megnőtt, 2004 óta a facebook több mint 600 millió felhasználóval rendelkezik (Carlson, 2011; Techtree News Staff, 2008), aktivitásuk pedig lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy megértsék célcsoportjaik viselkedését és érdeklődését, ezáltal jobban szegmentálhassák azt. (Acar & Polonsky, 2007; Treadaway & Smith, 2010).

Edelman (2007) szerint jelenleg sokkal népszerűbb az online marketing, mivel alacsonyabb költségekkel lényegesen nagyobb tömeget érhetnek el vele a vállalatok köszönhetően a demográfiai adatok alapján szegmentálható hirdetéseknek is.

Továbbá míg korábban a márkát a marketing stratégia pozícionálta, a facebook megjelenésével már a vásárlók azok, akik a márkát pozícionálják és nem a vállalatok. Éppen ezért kiemelkedő szerepe van az ő véleményüknek és a szájreklámnak.

Az Y generáció 62%-a tagja márkaközösségeknek facebookon, 48%-uk csatlakozott olyan közösségekhez, ahol az aktuális promóciókról, megjelenésekről, illetve a márkával kapcsolatos véleményekről tájékozódhatnak. Mindazonáltal a felhasználók 39%-a egyáltalán nem nézi meg a hirdetéseket, mert az oldalt közösségi tevékenységek céljából használják (Palmer & Koenig-Lewis, 2009).

4. Egyéb érdekes gondolat a cikkből

A közösségi média használatához, mint a promóciós mix eleméhez Mangold és Faulds (2009) a következő javaslatokat tette, melyekkel a szervezet számára kedvező hatásokat érhetnek el:

azonos érdeklődésű emberek közösségének kialakítása, olyan fogyasztók elérése, akik social networking eszközöket használnak (pl: blogok), a marketing eszközök kombinálása által széles rétegek elérése, termék információk terjesztése, egyes termékek esetén kizárólagosság juttatása, olyan termékek létrehozása, melyek párbeszédeket generálnak, a fogyasztó okkal való vonzása, a storytelling alkalmazása, illetve extrém, új ötletek kipróbálása.

5. Konklúzió: milyen (menedzseri) következtetéseket fogalmaz meg a cikk?

Összefoglalva elmondható, hogy bár a lehetőségek tárháza és fontos szerepet tölt be a facebook marketing a vállalatok stratégiájában, nem helyettesíti a hagyományos marketing eszközöket.

A vállalatok célja az egyensúly megtalálása, mind az alkalmazott promóciós mixben, mind pedig a facebookon történő reklámozás és információ megosztás között. Teszik mindezt annak érdekében, hogy jelenlegi fogyasztóikat megtartsák és lojális ügyfeleket tudhassak magukénak, illetve hogy új potenciális fogyasztókat is megszerezzenek.

Annak érdekében, hogy a facebook marketing lehetőségeinek kiaknázása valóban hatékony és eredményes legyen, fontos információval szolgálnak számukra a felhasználói profilok, az érdeklődési körök és tevékenység, illetve a visszajelzések, hiszen a fogyasztóik megismerésével nem csak a termék/szolgáltatás, de a hirdetések is jobban szegmentálhatóak, így lehetővé téve a célcsoport elérését.

6. Saját vélemény: mi az, amivel egyet értesz/nem értesz egyet; mi az, amit hasznosnak találsz a témád szempontjából; mit kritizálnál

Egyetértek azzal, hogy a facebook népszerűségét és lehetőségeit a vállalatoknak ki kell használnia. Magamból kiindulva sokkal inkább brand építés szempontjából látom eredményesebbnek, mintsem a fizetett hirdetések kapcsán, mivel a reklámokkal túltelített különböző offline és online platformok miatt az emberek nagy része ignorálja azokat. A pozitív szájreklám sokkal inkább kreatív promóciók vagy interaktív feladatok (pl.: versenyek, pályázatok) által érhető el, mivel az időszakos akciók rövid távon eredményesek csak.

Én azt gondolom, hogy hosszú távon sokkal inkább azok eladásainak növekedéséhez járulhat hozzá a facebook, akik a célcsoport igényeit és az információ átadást tekintik elsődlegesnek és ezáltal felkeltik a meglévő vagy potenciális fogyasztó érdeklődését.

A cikk által feltárt információk a facebook használatának keretét ugyan meghatározzák, de lényeges statisztikákkal és stratégiákkal nem szolgálnak a gyakorlati alkalmazást illetően.

The implications of Facebook Marketing for organisations

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s