Why people use social media: a uses and gratifications approach

Anita Whiting – David Williams (2013): Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative Market Research: An International Journal Vol. 16 No. 4, pp. 362-369.

Célok, hipotézisek

A tanulmány elsődleges célja bemutatni a „hasznosság és kielégítés” elméletét a közösségi médián keresztül, és így még mélyebben megérteni, miért használják az emberek a közösségi média platformjait.

A cikk mindössze azt a feltételezést teszi fel, hogy az elmélet segít menedzserek számára még jobban megérteni a fogyasztók közösségi média használati szokásait. A kutatás eredményei alapján az látszik, hogy ez a feltételezés igaznak bizonyul.

Definíciók

„A közösségi média egy internet alapú programok csoportja, amelyek a Web 2.0 ideológiai és technológiai alapjain áll, és hogy segítik felhasználói tartalmak létrehozását és cseréjét” (Kaplan and Haenlein, 2010, p. 61).

„A közösségi média online információk sokaságát tartalmazza, amelyeket létrehoznak, keringenek és felhasználják a fogyasztók azért, hogy egymásnak adjanak át tudást a piacon elérhető termékről, szolgáltatásról és márkáról” (Murugesan, 2007).

„A közösségi média egy kommunikációs mechanizmus, ami lehetővé teszik felhasználók ezrei, sőt milliónyi számára, hogy egymással kommunikáljanak a világban” (Williams et al., 2012).

Elméleti modell

A cikk nem állít fel egy új elméleti modellt, mindössze más szerzőkre hivatkozik. Így például az egyik hivatkozott szerző szerint „A fő alapfeltevése a hasznosság és kielégítés elméletének az, hogy az egyének azokat a médiákat fogják keresni, amelyek kielégítik a szükségleteiket, és végül teljes elégedettséghez vezetnek” (Lariscy et al., 2011).

Konklúzió

A cikk írója 10 olyan tényezőt állapított meg 25 mélyinterjú alapján, amelyek a közösségi média platformok használatának hátterében állhatnak (a felsoroltak gyakoriság szerint csökkenő sorrendben vannak):

  1. Közösségi interakció
  2. Információkeresés
  3. Időeltöltés
  4. Szórakozás
  5. Relaxálás
  6. Kommunikációs hasznosság
  7. Vélemény kifejtése
  8. Kényelem
  9. Információ megosztás
  10. Mások nyomon követése

Közösségi médiával foglalkozó menedzsereknek ezeket a szempontokat kell figyelembe vennie mindenképp a jövőben.

Saját vélemény

A kutatás 25 mélyinterjú alapján jött létre, ami során 18-56 év közötti embereket kérdeztek meg. Úgy vélem, hogy ez a mintanagyság rendkívül kicsi ahhoz, hogy egy reprezentatív kutatást tudjunk végrehajtani. Úgy gondolom, hogy a mélyinterjúk alapján kiderültek szerint egy kvantitatív kutatásra lenne még szükség.

Számomra a 10 felsorolt indok nem hozott sok meglepetést, kizárólag az volt meglepő, hogy az információ megosztása magadról csak a 9. helyen szerepel. Saját tapasztalataim alapján az emberek rendszeresen szeretnek posztolni saját magukról, arról hogy éppen mi történik velük.

Továbbá véleményem szerint fontos szerepe van még a közösségi média használatban az ismerősöknek, barátoknak, referenciacsoportoknak is. Bár ez nem minden platformra igaz feltétlenül, de sok esetében azért használja egy egyén, mert mások is azt használják, mások értékelik, ha azt használja. Arra gondolok itt elsősorban, hogy valaki azért használja például a Facebookot, mert sok ismerőse is ott van, és ott tud velük kapcsolatban lenni, mert ők azt preferálják.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s