Consumer attitudes toward blogger’s sponsored recommendations and purchase intention: The effect of sponsorship type, product type, and brand awareness

0. Mű hivatkozása, szakdolgozat-kompatibilis módon:

?????

1. Milyen kérdésre keresi a választ a cikk, mi a fő kutatási kérdés, milyen hipotézisekkel él? Igazolja vagy sem a kutatás ezeket?

H1. If consumers know a blogger has received direct-monetary compensation from a sponsor to write a recommendation post, their attitudes toward the post will be more negative than if the blogger receives indirect-monetary compensation.
Direkt pénzbeli én nem pénzbeli kompenzáció hatása a blogolvasók hozzáállására a cikkhez. – MEGDŐLT

H2. If the recommended product in the blog post is a search good, consumers will be more likely to have positive attitudes toward sponsored recommendation posts than if it is an experience good.
Search good-ról szóló bejegyzésnek könnyebben hisznek mint egy experience good-ról szólónak. IGAZ

H3. When consumer brand awareness of the recommended product in the blog post is higher, their attitudes toward the sponsored recommendation post are more positive than when consumer brand awareness of the product in the post is low.
Ha a fogyasztók márkeismertsége nagyobb, akkor jobban fogadják a blogos szponzorhirdetéseket, mintha kicsi lenne. IGAZ

H4. The impact of attitudes toward sponsored recommendation posts on consumer purchase intention is significantly positive.
Pozitv hatással van a vásárlási hajlandóságra ezek a blogos fizetett postok. FÉLIG-MEDDIG

Screen Shot 2014-03-16 at 11.30.39

2. Cikkben megtalálható fontosabb definíciók, hivatkozással (saját, v szerző+évszám)

sponsored recommendation post : is a blog article written by a blogger who is sponsored by the producers of any product or by a marketing agency that re- views and promotes products or services on their blog. (cikk)

alábbiak forrása: (Sprague & Wells, 2010; Sullivan, 2009)

compensation : az amit adnak a bloggernak a cégek/marketingügynökségek, hogy írjanak róluk, 2 fajtája van :
direct-monetary – pénz

indirect-monetary – kuponok, kedvezmény

Petty and Andrews (2008) szerint a fogyasztók kevésbé szavahihetőnek hiszik azokat a bloggereket akik KP-t kapnak, mint akik kuponokat

search goods: olyan ami nem feltétlenül igényel kipróbálást, egyszerűen infohoz lehet jutni róla, If information about the dominant product attributes is easy to acquire (Hsieh et al., 2005), is objective, and is easily compared (Mudambi & Schuff, 2010) as well as is discoverable without interacting with the product before purchase(Huang et al., 2009) also second-hand information is sufficient for consumers to adequately evaluate the good (Weathers et al., 2007)

experience goods:  amit ki kell próbálni, nehezebb megfontoltabb a döntés

Brand recognition refers to a consumer’s ability to identify a brand when given the brand name as a clue, while
brand recall is defined as consumer’s ability to recall a brand when given the product category (Keller, 1993).

brand awareness is a buyer’s ability to recognize or recall that a specific brand name is a member of a certain product category. Aaker (1991)

Forrest and Cao (2010) show that sponsored recommendations posted by consumers are a form of online consumer review.

3. Felállít-e elméleti modellt vagy keretet a szerző? Másold be az ehhez kapcsolódó esetleges ábrát + rövid magyarázat

Nemigazán, ez a hipotézisek kapcsolatát, meg az előző kérdésben leírt elméleti fogalmakat foglalja össze.

Screen Shot 2014-03-16 at 11.30.39

Megkérdezéses kutatás, 762 válaszadó (613 érvényes kitöltött kérdőív) összetételük:

Screen Shot 2014-03-16 at 11.32.40

5. Konklúzió: milyen (menedzseri) következtetéseket fogalmaz meg a cikk

1. Sponsorship type has no significant effect on attitude toward a sponsored recommendation post, which is contrary to H1 – mind1 hogy milyen a kompenzáció, nincs hatással a fogyasztók hozzáállására a cikkhez ÉS the material connection between the bloggers and the sponsor company is re- vealed in the blog posts, consumers do not have a negative attitude toward such recommended posts az sem negatív hatású, ha meg van jelölve hogy ez egy fizetett post.

2. Second, there is a significant relationship between product type and attitude toward sponsored recommendation posts, the focus of H2.
Szignifikáns kapcsolat van a termék fajtája (search v experience) és a bloggcikkekhez való hozzáállás között.

3. If consumers have high brand awareness of the brand of a product recommended in a blog article, their attitudes toward a sponsored recommendation post will become positive.
Ha a fogyasztónka nagyobb a márkaismertsége, pozitívabb a blogokhirdetésekkel kapcsolatban.

4. Ha a bloggernek pozitív attitűdje van a szóbanforgó márkáról , akkor az a vásárlási hajlandósságot erősíti.

 

 Consumer attitudes toward blogger’s sponsored recommendations and purchase intention: The effect of sponsorship type, product type, and brand awareness

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s