Demystifying Social Media

Roxane Divol, David Edelman, Hugo Sarrazin.  “Demystifying Social Media”  McKinsey Quarterly. Disponível em <http://www1bpt.bridgeport.edu/~jconlin/DemystifyingSocialMedia.pdf&gt; (April, 2012)

Hipotézis:

A vállalati vezetők nagy része nem tudja hogyan használhatóak ki a közösségi média előnyei. Ennek két oka lehet, vagy túl homályos terület számukra (hol van a beavatkozási pont?) és nem tudják pontosan a befektetések hogyan és mikor térülnek meg. Nem mérhető pontosan. A cél a magyarázat.

 

Definíciók:

– Brand recognition: Brand recognition is extent to which a consumer can correctly identify a particular product or service just by viewing the product or service’s logo, tag line, packaging or advertising campaign. (Margaret Rouse, 2013, http://searchcio.techtarget.com/definition/brand-recognition)

– Gross rating point (GRP): A measure of the total amount of the advertising exposures produced by a specific media vehicle or a media schedule during a specific period of time. It is expressed in terms of the rating of a specific media vehicle (if only one is being used) or the sum of all the ratings of the vehicles included in a media schedule. It includes any audience duplication and is equal to the reach of a media schedule multiplied by the average frequency of the schedule. Számítása: GRPs (%) = Reach (%) × Average frequency ( American Marketing Association Dictionary. http://www.marketingpower.com/_layouts/Dictionary.aspx. Retrieved 2013-3-22.)

 

 Főbb gondolatok:

A fogyaztói döntéshozatal minden pontján beavatkozhat a közösségi média.

Közösségi média 4 fő funkciója vállalati szemszögből:

– Ellenőrzés, megfigyelés (monitor): passzív folyamat

fogyasztói visszajelzések, vélemények à mindezek elemzése fontos a marketing, pr, kommunikáció, design vagy kockázat szempontjából

– Válaszolni (respond): fontos az azonnali válasz világosan megfogalmazva, őszintén, a krízis kommunikáció, pozitív kommentek megerősítése és a negatívak ellenvéleményezése à a fogyasztók érzelmi elkötelezettségét és a fogyasztói magatartást befolyásolja

– Erősíteni, fokozni (amplify): közösségi motivátor, erősíti a fogyasztói elkötelezettséget és megosztást. Fontos a közösségi médiára tervezett kampány, nem elég más platformról áthelyezni a marketing anyagokat. Fogyasztói elégedettség és élmény növelése a célja,

– Befolyásolni/vezetni a fogyasztói magatartást (lead consumer behavior): termékbemutatás, termékismertség növelése, új célcsoportok elérése

 

Elvárás, hogy szponzorált reklámformából a közösségi média marketing és PR eszközzé váljon. A CEO-k és top vezetők számára a három legfontosabb eleme a közösségi médiának:

– döntéssegítő funkció a további befektetésekhez

– támogató infrastruktúra kiépítése

– teljesítmény-menedzsment rendszer (performance-management system)

 

Szakértők szerint jelenleg a marketing költségvetés 1%-át szánják a cégek a közösségi médiára. Ennek ideális értéke 5%.

 

Telekommunikációs cég hipotézise az eladások növelésére:

  1.       Ha a közösségi média tevékenység növeli a szolgáltatás észlelt minőségét, az pozitív online postokban mutatkozik meg
  2.       Ha a közösségi megosztás hatásos, a kattintások és forgalom jobb elhelyezést eredményeznek fogyasztói kereséskor
  3.       Eredmény: igaznak bizonyult. A hagyományos felületeknél magasabb GRP-t értek el, tehát javította az eladásokat a közösségi média kommunikáció

 

Példák:

–        A közösségi média ereje: Ford – Fiesta Movement (http://www.fiestamovement.com/)

–       Tanulás a fogyasztóktól: Pepsi – DEWmocracy (http://mountaindew.wikia.com/wiki/DEWmocracy)

 

Konklúzió:

A 21. századba minden vállalat számára elengedhetetlen a közösségi média céltudatos, szakszerű használata. Mindebből a vállalat hosszú és rövid távon is profitálhat, mind fogyasztói elégedettség és lojalitás szempontjából, mind közvetlen értékesítési szempontból.

 

Saját vélemény:

A cikk hasznos, jól összegzi a vállalatok számára releváns felhasználási módjait a közösségi média felületnek és ezeket jó példákkal támasztja alá. A konklúzió önmagért beszél.

 

 

 

Gábor T.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s